Ljudprov via länkar

Om en ska bifoga länkar till ljudprov enligt instruktion i ansökan men vill inte dela dem offentligt på exempelvis Youtube eller andra publika strömningstjänster. Hur gör en då?

Kulturrådet

Kommentarer

  • Om du behöver bifoga länkar till ljudprov finns en rad olika tjänster för att göra det online. Exempelvis Soundcloud, Mixcloud eller liknande tjänster har gratiskonton där du kan ladda upp och dela musik, utan att den blir offentlig.

    Vid uppladdningstillfället så kan du klicka i att filen ska vara "private", det vill säga bara synlig för den som fått länken. Denna länk kan du sedan lägga in i din ansökan. Om du vill göra filen publik längre fram kan du ändra det då.

    Det är viktigt att tänka på att en länk till ett ljudprov ska vara beständig. Det ska alltså inte vara en länk till WeTransfer eller motsvarande fildelningstjänst. De länkarna har en kort giltighetstid och försvinner ofta innan handläggare hunnit bereda ärendet.
    Kulturrådet