Läsfrämjandelyftet: kan vi kombinera kompetensutveckling?

Kan vi för bidraget inom läsfrämjandelyftet kombinera kompetensutveckling för personalen med verksamhet för biblioteksanvändarna? Exempelvis ta in en kursledare som håller en kurs för personal och en för besökare?

Kulturrådet

Kommentarer

  • Om ni vill göra verksamhet för allmänheten i kombination med kompetenshöjande insatser för personalen så går det bra, men insatserna som riktas till allmänheten behöver finansieras med andra medel än de medel som tilldelas via Kulturrådets läsfrämjandelyft.
    När det gäller just medlen från läsfrämjandelyftet så är det viktigt att dessa går till personalens kompetensutveckling inom läsfrämjande och litteraturförmedling med fokus på barns och ungas läsning. Det har att göra med regeringsuppdraget som resurserna är kopplade till. Så i detta fall skulle kursen för personalen och omkostnader kopplade till den kunna finansieras av medlen från Kulturrådets läsfrämjandelyft men verksamheten för allmänhet behöver ha en annan finansiering.

    Kulturrådet