Kulturrådets krisstöd kontra Omställningsstöd Skatteverket?

Hej
Har ni möjlighet att förtydliga vad som gäller? Behöver man inte avräkna bidrag för kulturevenemang som ställts in eller skjutits upp när man söker skatteverkets omställningsstöd? Och behöver man bara avräkna bidrag för särskilda behov om man specifikt angett i ansökan att det avser fasta kostnader, samma som Skatteverkets omställningsstöd baseras på?

I ert Webinar hänvisar ni till skatteverket men deras enskilda handläggare på skatteupplysningen är tyvärr alltför dåligt insatta i era stöd för att kunna svara på vad som gäller.
S.E

Kommentarer

  • Hej!

    Stödet för Inställda Evenemang och Intäktsbortfall anses av Skatteverket som bidrag till utebliven omsättning och skall därför avräknas mot Omställningsstödet.

    Stödet för Särskilda Behov räknas som ett statligt stöd för fasta kostnader och därför uppstår gentemot Skatteverket en konflikt i deras Omställningsstöd, beroende på vilken förordning som gäller för respektive period. Det är därför viktigt att utgå ifrån Skatteverkets förklaring kring dessa stödkonflikter.

    Om ni inte får tillräcklig information från Skatteverket är det värt att konkretisera frågan kring deras regler och förordningar, eftersom det är dessa som är styrande.
    Nikola