Krisstöd till Kulturen

Hej
Det står så här på er hemsida:
"Höstens utlysning av krisstöd öppnar i september. Mer information kommer i augusti."
I dag är sista augusti. Jag undrar vad för bidrag detta är frågan om. Jag är arrangör av musikevent med dans vilket är helt förbjudet pga av restriktionerna. Jag kan därför inte söka Skatteverkets stöd eftersom jag då ändå måste stå för 30% av kostnaderna vilket likviditeten i mitt företag inte tillåter.
När kommer stöd till oss arrangörer, inte bara våra underleverantörer? Pengarna börjar nu ta slut efter 18 månaders nedstängning.
Staffan

Kommentarer

  • Hej Staffan

    Vi arbetar just nu för att fastställa riktlinjer och formalia kring den nya utlysningen och information kommer att kommuniceras ut de närmaste dagarna.

    Vi är väl medvetna om det svåra läget och gör allt vi kan för att agera skyndsamt under de förutsättningar som råder.

    Tack för ert tålamod.

    Mvh Johan
    Kulturrådet
  • Uppdaterad information:

    Höstens utlysning av krisstöd till kulturen öppnar den 13 september och stänger 4, 5, 6 oktober 2021. Mer information kommer inom kort.
    Kulturrådet
  • Tack för info. Då håller vi tummarna att det är ett stöd vi kan dra nytta av.
    mvh Staffan
    Staffan
  • Nu kom det information om det nya (och sista för 2021) stödet . Där talas de om att man kan söka för "att planera och genomföra smittsäkra kulturevenemang, internationellt nätverkande via digital teknik, streamade författarsamtal eller smittsäker daglig träning."

    Men vi som inte kan genomföra smittsäkra evenemang, t ex dans inomhus för mer än 50 pers, vad ska vi kunna söka för bidrag pga av våra intäkter är helt raderade pga av pandemin? På våra event har vi vanligtvis runt 1500-2000 personer med kostnader därefter. Vi har hittills ställt in fem planerade av dessa sedan våren 2020.
    Staffan Ridelberg
  • Hej Staffan,

    Regeringen gav i somras Skatteverket uppdraget att erbjuda ett krisstöd till inställda evenemang, av allehanda art inklusive kultur. Detta sjösattes nu i augusti och Kulturrådet är därmed fortsättningsvis tvungna att hänvisa till dem då vi inte har tilldelats några nya medel till detta ändamål.

    Skatteverkets evenemangstöd

    Den senaste fördelningen av krismedel som Regeringen har gett Kulturrådet att ansvara för avser alltså inte att täcka förlorade intäkter för inställda evenemang utan fokuserar istället enbart på framåtblickande projektbidrag, i stil med det bidrag för "Särskilda behov i kulturlivet" som vi tidigare delat ut.

    Vi kommer närmaste dagarna ut med mer specifik information om hur riktlinjerna för vårt nya bidrag är formulerade och hoppas att ni kommer kunna söka detta, även om det inte helt motsvarar era önskemål.

    Kulturrådet