Krisstöd till kulturen

Högalids Hembygdsförening som driver Ekermanska Malmgården undrar om vi räknas in i de organisationer som kan söka sjunde krisstödet till kulturen. Normalt så finansierar vi vår verksamhet med uthyrning av delar av gården till fester. Detta har inte gått att genomföra under föregående år och första delen av året i synnerhet inte sen maxantalet besökare sattes till 20 personer?

Är vi berättigade att söka detta krisstöd?
Margaretha Hahne

Kommentarer

  • Hej Margaretha,
    Svårt att avgöra om det aktuella stödet är lämpat för er enbart utifrån din korta verksamhetsbeskrivning men vi uppmanar er att läsa stödets riktlinjer och definitioner av begrepp, ex.vis "vem kan söka" och "för vad kan stödet sökas".

    Ett grundkrav är liksom tidigare stödomgångar att aktören ska "bedriva kulturell verksamhet av professionell art". Definitionen av detta begrepp, "bedriva kulturell verksamheten", har breddats sedan tidigare omgångar till att även inkludera ex.vis tekniker och infrastruktur aktörer om deras huvudsakliga intäkter kommer från kultur.

    Notera också att den kulturella verksamheten måste vara öppen för allmänheten. Privata fester, bröllop, företagsevenemang etc räknas i regel inte som öppna för allmänheten.

    mvh
    Johan