Krav på gallerist att ge ersättning till konstnärer?

Jag fick i våras krisstöd till särskilda behov i kulturlivet för min galleriverksamhet samt anordnande av kreativa workshops här.

Nu undrar jag vad som gäller för ersättning till de konstnärer som ställer ut här? Vad jag förstått vid en första genomläsning, så kräver ni att jag betalar ersättning eftersom jag fått beviljat stöd från er. Stämmer det?

Detta var inget jag kände till när jag sökte stödet, därför har jag ju inte tagit upp det som en utgiftspost i min ansökan.
Kulturrådet

Kommentarer

  • SVAR: När det gäller våra ordinarie bidrag inom bildkonst, form och konsthantverk har vi som krav att MU-avtalet ska tillämpas i de fall det är tillämpligt. En del av det beviljade bidraget reserveras som ersättning till utställande konstnärer.

    När det gäller krisstödet har vi inte haft det villkoret då ansökningarna har sett otroligt olika ut och kommit från väldigt många olika slags aktörer.

    Du har blivit beviljat bidrag utifrån den budget som du lämnat i ansökan och ersättning enligt MU-avtalet är inte något vi kräver gällande krisstödet som sagt. Däremot finns det ju allmänna rättsprinciper om att en person som utför ett arbete ska få en skälig ersättning för detta men huruvida det ryms inom din budget och din verksamhet är ingenting vi kontrollerar.
    Kulturrådet