Kostnader för avbokningar av varor och tjänster

Hur ska vi räkna ut kostnaderna om vi har kunnat avboka vissa varor eller tjänster som vi hade bokat för evenemanget?
Kulturrådet

Kommentarer

  • När du söker krisstöd för inställda och uppskjutna evenemang och fyller i vilka kostnader din organisation har haft, ska du dra av planerade kostnader för själva evenemanget. Till exempel avbokade varor och/eller tjänster som har att göra med det inställda evenemanget. Du ska även dra av för dessa om ni inte har avbokat varorna och/eller tjänsterna när ni fortfarande haft möjlighet att göra det. Det kan till exempel handla om kostnader för avbokade resor och boenden.

    Kulturrådet
  • Hej, Jag ställer mig fortfarande frågande till denna frågeställning. Det går inte ihop för mig när man lägger in intäktsbortfall och "planerade kostnader". Där intäktsbortfall blir plus samt kostnader blir minus. Borde det inte blir ökat plus då? Dvs. att man har dels haft ett intäktsbortfall samt kostnader med inställd arrangemang?
  • Hej.

    Intäktbortfall är ju det ni förväntade er att få i form av biljettförsäljning etc.
    Planerade kostnader som har kunnat undvikas är t ex personalkostnader, resor, boende etc som ni utan kostnad har kunnat avboka. Har ni haft andra kostnader i förbindelse med inställt evenemang där ni t ex varit tvungna att betala teknik eller resor el dylikt så ska de tas med som en kostnad.

    Enkelt sagt så har ni ju en förväntad budget där ni drar av de kostnader ni kunnat undvika pga inställt men tar med allt annat.

    mvh
    Christoph