Ska man skatta för bidraget?

Det står i era regler: "Kulturrådet skickar kontrolluppgifter till Skatteverket om bidrag som utbetalas till enskilda näringsidkare."

Betyder det att enskild näringsidkare ska skatta för bidraget?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej,

    Inte nödvändigtvis, men som huvudregel så är bidrag från Kulturrådet skattepliktigt eftersom det betraktas som skattepliktig inkomst av näring. Du ska redovisa bidraget i din bokföring/deklaration till Skatteverket. Kulturrådet skickar kontrolluppgifter till Skatteverket som gäller bidrag till enskilda näringsidkare. När näringsidkare ska fylla i deklarationen för Skatteverket ska man då ange att man fått bidrag från staten (Kulturrådet). Skatteverket beslutar därefter om den slutgiltiga beskattningen. För mer information kan du titta på Skatteverkets regler vid statligt kulturbidrag.

    Vänligen
    Alan
    (Uppdaterad )