Samverkan med komponist: sökbart för kyrka?

Hej.
Kan inte en församling i Svenska kyrkan söka Samverkan med komponist?
Om inte, var kan man då söka pengar för ett större nyskrivet - halvsceniskt - verk till kyrkan?
Olle

Kommentarer

  • Hej,

    Detta framgår av riktlinjerna för bidrag för samverkan med komponister:

    Du kan söka det här bidraget om du representerar:
    • en fri aktör verksam i Sverige inom teater, dans, musik eller annan scenkonstrelaterad verksamhet
    • en regional eller lokal dans-, musik-, musikdramatisk- eller teaterinstitution
    Organisationen du representerar ska vara juridisk person eller enskild näringsidkare med F-skattsedel.

    Du som söker bidraget ska vara producent eller arrangör i samband med framförandet av det nya musikaliska verket. Komponisten eller en aktör som representerar komponisten kan inte söka bidraget. Om en regional eller lokal dans-, teater- eller musikinstitution är huvudarrangör eller producerar en scenkonstföreställning eller konsert ska institutionen vara den sökande parten.

    Om församlingen har egen juridisk person och kan visa på att den är en fri aktör verksam i Sverige inom teater, dans, musik eller annan scenkonstrelaterad verksamhet kan den söka.