Kommuner och arrangörer med regionalt och kommunalt stöd

Kan kommuner och arrangörer eller konstnärligt verksamma aktörer som mottar regionalt eller kommunalt stöd ansöka om stöd?
Kulturrådet

Kommentarer

  • Kulturrådet kan inte lämna stöd till arrangörer eller andra aktörer som tilldelas medel direkt av regeringen eller får verksamhetsbidrag genom förordningen (1996:1598) om statsbidrag till regional kulturverksamhet och förordningen (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet.

    Det innebär att arrangörer eller andra aktörer som får statliga medel i form av verksamhetsbidrag via kultursamverkansmodellen inte kan erhålla stöd enligt förordningen.

    Kulturrådet får varje år en redogörelse för hur regionerna fördelat det statliga verksamhetsbidraget till regionala verksamheter. Det är dessa verksamheter som därmed inte kan ansöka om stöd för inställda eller uppskjutna kulturevenemang.

    Däremot så omfattas övriga arrangörer och aktörer som inte direkt tar del av kultursamverkansmodellens medel i form av verksamhetsbidrag. Det betyder att arrangörer och aktörer som mottar kommunalt eller regionalt stöd men som inte erhåller verksamhetsstöd genom kultursamverkansmodellen kan ansöka om stöd om de uppfyller övriga villkor för stödet.

    Mvh
    Kulturrådet