Kan vi söka krisstöd?

Hej!

Vi är ett band som har funnits i 20 år och vi tänkte söka krisstöd för några konserter som vi själva skulle arrangera nu i januari men som ställdes in.

Jag har två frågor.

-Dels undrar jag om det går att söka för intäktsbortfallet. Vi har inte betalt ut några gager till bandet för de inställda konserterna.

-Vi har under alltid drivit bandet genom våra enskilda firmor men för ett år sedan startade vi en ekonomisk förening. Det gör att vi på pappret inte har någon egentlig tidigare verksamhet och inte heller någon årsredovisning. Kan vi söka ändå och vad ska vi isåfall ange istället för tidigare årsredovisning?

Vänligen Fredrik

Fredrik

Kommentarer

  • Hej Fredrik,

    Det aktuella stödet är inte ett regelrätt stöd för intäktsbortfall, även om det är ett krav att man ska ha drabbats under vinterns pandemirestriktioner. Det låter som att ni uppfyller detta kriterium, dvs att ni fått spelningar inställda under vintern med anledning av restriktionerna.

    Det man har möjlighet att söka detta stöd för är så att säga de effekter av hur man drabbades under vintern som avspeglar sig i ens verksamhet nu under våren; vilka behov som vinterns pandemirestriktioner skapat nu under vårhalvåret 2022, vilka luckor i verksamhetens aktuella ekonomi som nu finns pga vinterns restriktioner.

    När det gäller hur en aktör som ni lämpligen söker detta stöd, i likhet med tidigare krisstöd, så föreslår vi att ni motiverar er ansökan genom att hänvisa till er historik. Dvs även om ni på pappret framstår som nystartade så är det viktigt att ni kan motivera att så inte är fallet.

    Man ska naturligtvis inte straffas för att man bytt verksamhetsform men ni behöver då kunna uppvisa substitut som visar på hur verksamheten bedrivits tidigare. I ert fall kanske det lämpligen är era enskilda firmors ekonomiska dokumentation, även om vi förstår att det kan bli komplext om ni kanske inte uteslutande arbetar inom denna konstellation.

    mvh
    Johan