Kan vi söka för inköp av böcker inom Skapande skola

Vi planerar ett litteraturprojekt för ÅK 8, ett författarbesök. Kan jag inkludera inköp av den författarens böcker i min ansökan?
Kulturrådet

Kommentarer

  • Generellt räknas bokinköp som en inventariekostnad och kan inte bekostas av Skapande skola medel. MEN om man på ett tydligt sätt kan motivera att böckerna behövs för projektets genomförande och att eleverna behöver dem för att kunna arbeta med dem på något sätt, i exempelvis en workshop tillsammans med författaren, då kan rimliga kostnader för bokinköpet inkluderas i ansökan.
    Om böckerna köps in som klassuppsättningar inför ett författarbesök och som används i skolans ordinarie verksamhet då ska huvudmannen bekosta inköpet, då detta räknas som inventarier.
    Kulturrådet