Kan jag söka projektbidrag även om jag verksamhetsbidrag?

Kan jag söka projektstöd för samarbetsprojekt även om jag har ett verksamhetsstöd?
Kulturrådet

Kommentarer

  • Det går bra att söka även om man fått verksamhetsstöd. Projektansökan bedöms då även i relation till verksamhetsbidraget – vad den ansökan omfattar för verksamhet, samt vad man sökt och beviljats i verksamhetsbidrag.
    Det är en hård konkurrens om medlen i bidraget för samarbetsprojekt inom musikområdet. I riktlinjerna framgår det att:
    ’Om ett projekt beviljats annat statligt bidrag för genomförandet, eller om den part som söker bidraget har verksamhetsbidrag från Kulturrådet, ska detta beaktas i bedömningen. Detta genom att bidragsgivningen inte ska leda till överlappande statliga bidrag’.
    ’En organisation med verksamhetsbidrag kan i vissa fall även beviljas projektbidrag. För detta krävs att projektet innefattar tillfälligt avgränsade insatser som bedöms ligga utanför den verksamhet som verksamhetsbidraget beviljats för’.

    Mvh
    Kulturrådet