Kan enskilda kulturskapare som har eget företag söka stödet?

Konstnärligt verksam aktör betyder i det här sammanhanget en juridisk person eller en enskild näringsidkare som är professionellt verksam inom de konstnärliga yrkena, medverkar i ett kulturevenemang, och inte faller inom annan myndighets ansvarsområde.

Konstnärligt verksam aktör kan t.ex. vara en musikgrupp, teaterensemble, konstnärskollektiv eller fri dansgrupp.

Som enskild konstnär söker du krisstöd från Konstnärsnämnden eller Sveriges författarfond. Det betyder att du ska söka därifrån och inte från Kulturrådet. Kulturrådet får inte lämna stöd för intäktsbortfall eller merkostnader som täcks av andra offentliga stöd eller annan ersättning.

Däremot kan en arrangör, till exempel en musikfestivalarrangör, söka ersättning från Kulturrådet för hela arrangemanget - där exempelvis kostnader ingår för enskilda konstnärer, dansare, musiker mm som skulle ha medverkat i festivalen. Kulturrådet ser positivt på att arrangören betalar ersättningar och arvoden enligt redan ingångna överenskommelser trots att evenemanget har ställts in.

Om en arrangör får stöd från Kulturrådet för att betala arvode till en musiker ska inte musikern också söka ersättning hos Konstnärsnämnden för samma evenemang.

Mvh
Kulturrådet

Kommentarer

  • Dum fråga, japp, men:
    Musiker med enskild firma -> Konstnärsnämnden?

    Mvh
    Mats
  • Kulturnämndens stöd som riktas till enskild konstnär kan endast sökas för evenemang med avtal. ÖSKG som under 50 år driver en stark konstrunda där deltagande konstnärer får så stabil intäkt att vi till stor del kan överleva på och koncentrera oss på denna har lett till att vi sällan deltar i andra evenemang där då avtal skrivs. Så dessvärre trillar de flesta av oss bort från kulturnämndens stöd och kvar står vi med 100% intäktsbortfall. Med tanke då på ÖSKGs stora positiva inverkan på konst och turismnäringen är det förödande att medlemmarna nu står utan hjälp att söka. Hur ska vi göra?
  • Hej,

    Det här stödpaketet vänder sig till arrangörer inom olika kulturområden. Man kan få söka stöd för intäktsbortfall eller merkostnader på grund av att vissa evenemang har ställts in eller skjutits upp under en specifik period, nämligen mars-maj. Man kan ansöka om bidrag för inställda eller uppskjutna konserter, scenkonstföreställningar eller utställningar, föreläsningar och liknande evenemang.

    Vänligen
    Alan