Kan artisten söka fonogramstöd genom egen enskild firma?

Hej
Min dotter kommer att ge ut sitt debutalbum inom kort. Kan hon som artisten söka fonogramstöd genom sin egen enskilda firma? Dvs sökande organisation och artist är samma "person"
Mvh
Gunnar

Kommentarer

  • Hej Gunnar,

    Ja, hon kan söka bidrag genom sin firma. Organisationer verksamma i Sverige som är juridiska eller fysiska personer med F-skattsedel kan söka bidraget. Den sökande organisationen, i det här fallet din dotter i egenskap av drivande av den enskilda firman, ska ha ett samlat ansvar för utgivningen som ansökan gäller. För ytterligare information se Bidrag för musikutgivning (fonogram).

    Vänliga hälsningar
    Alan