Kan arrangerande kommuner söka stöd från krispaketet m a a Corona?

Österåkers kommun funderar på att söka stöd för inställda föreställningar i samband med Corona. Vi har ersatt fria grupper för inbokade barnteaterföreställningar i mars och även ställt in en offentlig föreställning  i samverkan med Riksteatern även detta i mars. Vi undrar nu om v kan söka stödet och om detta är inom ramen för ansökan?

Kommentarer

  • Hej Maria,
    En kommun kan söka om ni inte faller på nedanstående:
    "Stödet kan inte sökas av arrangörer eller andra aktörer som tilldelas medel direkt av regeringen eller får verksamhetsbidrag genom kultursamverkansmodellen"
    Citat från vår hemsida.

    Vänligen

    Elisabet
  • Hur ska kultursamverkansmodellen tolkas i Region Stockholm? Vi får subventioner för barnteater - är detta att betrakta som en del av kultursamverkansmodellen?

    Är ett arrangemang av RIksteatern att betrakta som medel indirekt från kultursamverkansmodellen?

    Mvh

    Maria

  • Hej Maria,
    När det gäller Region Stockholm så kan ni söka stödpaketet eftersom verksamheter i Stockholm får stöd direkt från Kulturrådet.
    Riksteatern får medel direkt från regeringen och är alltså diskvalificerade från detta stöd.
    Vill tipsa om webbinariet som sker idag kl. 11.00:
    Delta i webbinariet den 11 maj kl. 11.00–11.50
    Där kan ni ställa frågor direkt.

    Vänligen
    Elisabet