Inköpsstödet 2025 för folk/skolbibliotek

Hej!

Inom min kommun har inköpstödet varit detsamma sedan 2015 med 50 000 kr. Kan man söka mer våren 2025 om barnantalet/medieanslaget inte har sjunkit? Har förstått att ni ser till barnantalet inom en viss kommun men jag kan inte se att man skall redovisa denna uppgift i ansökan. Har ni möjlighet att se kommuners barnantal från er sida inför ansökan?

Tack på förhand för svar!
Desiree Nilsson

Kommentarer

  • Hej!

    När det gäller ansökan för inköpsstödet till folk- och skolbibliotek ska medieanslaget i kommunen (för folk- och skolbiblioteken) vara minst lika stort som föregående år. Den del av anslaget som gäller medier för barn och unga ska inte heller vara lägre än föregående år. Som kommun söker man inte någon specifik summa, utan tilldelas ett belopp utifrån antalet barn mellan 0 och 18 år i kommunen. Vi inhämtar årligen statistik över antal barn i respektive kommun från SCB. Som minst får en kommun 50 000 kr. Kommuner med få barn får därför mer pengar per barn än kommuner med många barn. Jag hoppas att detta var svar på din fråga.

    Läs mer på vår bidragssida på webben: https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/inkopsstod-till-folk--och-skolbibliotek/

    Mvh
    Johan