Inköpsstöd till folk- och skolbibliotek - vad innebär medier?

Får man köpa in bräd- och sällskapspel och/eller pussel för inköpsstödet?
Sofie Hermansson

Kommentarer

  • Hej Sofie,

    Man kan köpa barn- och ungdomsmedier eller vuxenmedier som främjar barns och ungas läsintresse. Med medier menar vi böcker, tidningar, tidskrifter, AV-medier, databaser, licenser och liknande produkter som ett bibliotek införskaffar huvudsakligen i syfte att tillhandahålla sina besökare (se förordning 2018:66 7 § under rubriken Vilka villkor och regler gäller?).

    Stödet ska inte användas till att bygga ett nytt grundbestånd, utan snarare användas för utveckling av den läsfrämjande verksamheten.

    Vänligen
    Kulturrådet