har nystartad firma. kan jag söka?

Hej!

Vi är ett band som har funnits i 20 år och vi tänkte söka krisstöd för några konserter som vi själva skulle arrangera nu i januari men som ställdes in.

Jag har två frågor.Dels undrar jag om det går att söka för intäktsbortfallet. Vi har inte betalt ut några gager till bandet för de inställda konserterna.

Vi har under alltid drivit bandet genom våra enskilda firmor men för ett år sedan startade vi en ekonomisk förening. Det gör att vi på pappret inte har någon egentlig tidigare verksamhet och inte heller någon årsredovisning. Kan vi söka ändå och vad ska vi isåfall ange istället för tidigare årsredovisning?

Vänligen Fredrik

Fredrik Lindborg

Kommentarer

  • Hej Fredrik,
    1. Nystartade verksamheter möter inte kriterierna för stödet Tillfälligt verksamhetsstöd.
    2. Stödet möter inte ersättning för förlorade intäkter/inkomstbortfall.
    3: Se gällande villkor för stödet/kan du söka: Krisstöd till kulturen: musik (kulturradet.se)
    4. Kolla även andra vägar till stöd/finansiering: Sök bidrag inom konst och kultur - Kulturrådet (kulturradet.se)

    vänligast,
    Erik
    Kulturrådet
  • Hej Erik!
    Jag pratade precis med nån annan på kulturrådet och de säger precis tvärtom vad du säger. Vi kan söka för förlorade intäkter om vi betalar ut gager till musikerna som skulle varit med sa hon.

    Vi kan också söka med vår nystartade förening eftersom vi har hålla på med bandet i 20 år.

    Vänligen
    Fredrik
    Fredrik Lindborg
  • Hej Fredrik,
    Det är en bedömningsfråga under beredningen och svårt att svara entydigt i detta läge utan hänger på hur ni motiverar er ansökan. Jag vill uppmana er att söka och tydligt motivera att även om företagsformen är ny för er så har er verksamhet funnits länge men i annan form. Det är orimligt att man ska straffas för att man bytt verksamhetsform. Det blir dock komplext med val av bilagor men bifoga det ni har som styrker att verksamheten har en historik.

    Mvh
    Johan