Handlingsplan för kultur för Skapande skola

Är det krav på en strategisk handlingsplan för kultur även om man bara ansöker om bidrag för grundskolan?
Kulturrådet

Kommentarer

  • Skapande skola-bidraget förutsätter att huvudmannen har en handlingsplan för kultur för både grundskola och förskola.

    Följande ska ingå:

    1. Vilka är med och skriver fram planen,

    2. Vilka är de kort-och långsiktiga kulturmålen för förskolan och/eller skolan,

    3. Vilka är utmaningarna inom kultur för barn och unga,

    4. Hur huvudmannen samverkar med kulturaktörer, regionen med mera.

    Förslag på annat som huvudmannen kan ta med i handlingsplan är:

    a) Vilka aktiviteter som huvudmannen planerar inom ordinarie kulturverksamhet för barn och unga,

    b) För vilka ådrar/stadier handlingsplanen gäller,

    c) Om transporter räknas in (typ kulturbuss).

    Handlingsplanen blir en tydlig gränsdragning mot det ni planerar att göra i ansökan för Skapande skola läsåret 2019/2020. Den ska utgå utifrån förskolans eller skolans behov och med en beskrivning av formerna för samverkan med kulturaktörer.

    För de som söker för första gången ger vi möjligheten att redan i ansökningsblanketten besvara ett antal strategiska frågor, som blir grunden för deras framtida handlingsplan (se sidan 4 i blankettexemplet, klicka här).

    Kulturrådet
  • Hur definierar Kulturrådet strategisk handlingsplan? I blanketten så nämns den lite olika från tidigare år. Är det huvudmannens generella plan för kultur i skola/ förskola ni efterfrågar eller handlingsplan för hur man specifikt arbetar med Skapande skola i kommunen?
  • Det som avses är huvudmannens egna plan för kultur i skolan/förskolan. Hur ni specifikt vill jobba med Skapande skola beskrivs separat i ansökan på sidorna 6 till 13.
    Anna