Gäller MU-avtalet om en icke-statlig part ställer ut i vår lokal?

Vi är en statlig utställningsarrangör. Vad gäller om en tredje (icke-statlig) part hyr en av våra lokaler och ställer ut en konstnär där?

Kommentarer

  • Hej,
    MU-avtalet ska tillämpas om en tredje part hyr era lokaler för en utställning. Det är ni, som statlig utställningsarrangör, som ansvarar för att avtal tecknas med upphovspersonen och att utställningsersättning betalas ut. (Se MU-avtalet, Definitioner av Arrangör i avtalet, samt punkt 2 i den del av avtalet som avser Tariff för utställningsersättning).

    Vänligen,
    Anna
    (Uppdaterad )