Framflyttade konserter

Hej konserter under sökperioden som har blivit framflyttade till juni aug sept. Kanske blir de av senare eller kanske blir de helt eller delvis inställda vid en senare tidpunkt. Hur som helst så har vi inte haft inkomsten nu.
Kan de tas med i ansökningen?

/Anna

Kommentarer

  • Hej Anna!

    Du kan ansöka om bidrag ur stödpaketet för arrangemang som:

    - har ställts in eller skjutits upp med anledning av spridningen av viruset som orsakar sjukdomen covid-19,
    - har anordnats för allmänheten eller allmänheten skulle ha haft tillträde till det,
    - har offentliggjorts eller fastställts i en plan för verksamheten, och
    - skulle ha hållits senast den 31 maj 2020 och inte kommer att hållas före det datumet

    Observera att: när det gäller uppskjutna evenemang kan man söka för merkostnader (inte som intäktsbortfall, eftersom intäkterna kanske kommer senare). För inställda evenemang kan man söka för intäktsbortfall.

    Det är den informationen vi har i nuläget. Ifall du vill få mer info eller ställa frågor till handläggare, rekommenderar jag att du deltar i något av våra webbinarier:

  • Varför framflyttade konserter är inte som intäktsbortfall?
    De intäkter som kanske får framtiden skulle vi ha fått nu, och det är det vi behöver.

    Ni skriver så här om merkostnader men kan ni förklara lite mer med exempel?

    "Merkostnader: Kostnad som uppkommer på grund av uppskjutet kulturevenemang. Det innebär att det ska finnas ett orsakssamband och att kostnaden ska gå utöver verksamhetens ordinarie löpande kostnader. "
  • Hej,
    Ursäkta att du fått vänta på svar.

    Merkostnader på grund av uppskjutet evenemang kan exempelvis vara dubbel hyreskostnad, kostnader för inhyrd utrustning, extra annonskostnader eller att behöva repa igen.

    Vänligen,
    Anna
  • Vad är det som gäller för upparbetade, faktiska  kostnader som vi har haft inör planerade föreställningar under mars-maj som nu flyttats till hösten? Kan vi ansöka om att få stöd till dem, vi har fram till i höst 0 i intäkter men måste betala kostnaderna nu.
  • Relaterad fråga
    (Har letat här men hittar inget klart svar)
    Vi har framflyttade konserter och har därmed nu ett intäktsborfall.
    Konserten är framflyttad och ligger nu på ett datum där vi annars skulle ha haft ett annat arrangemang med en entréintäkt. På så vis så ser jag det inte som att vi har flyttat en intäkt och får den senare. I slutänden så kommer vi att ha förlorat en entreintäkt och då bör man väl nu kunna söka inte bara för merkostnader utan även för ett intäktsbortfall?!
    /Erik

    (Ert svar tidigare i tråden: Observera att: när det gäller uppskjutna evenemang kan man söka för merkostnader (inte som intäktsbortfall, eftersom intäkterna kanske kommer senare). För inställda evenemang kan man söka för intäktsbortfall.)
  • Hej,

    Gällande frågan om upparbetade kostnader. Ni får bedöma det utifrån kraven för stödpaketet. Merkostnader som uppstått på grund av framflyttade evenemang uppger ni i kalkylen på sidan 8 och förklarar på sidan 9. Merkostnader ska ha direkt koppling till de framflyttade evenemanget som annars skulle ägt rum före den 31 maj.

    Gällande frågan om framflyttat arrangemang. Vi kan dessvärre bara utgå från den direkta kopplingen mellan evenemang och merkostnader eller intäktsbortfall. Är evenemanget framflyttat kan man söka för merkostnader. Är det inställt kan man söka för intäktsbortfall.

    Vänligen,
    Anna
  • Problemet är ju att det just nu är omöjligt för oss arrangörer att veta om en konsert blir inställd eller framflyttad. I de flesta fall väljer man att just nu inte ställa in, utan istället planera till ett framtida datum, även om man inte bedömmer att det är överdrivet sannolikt att konserten ska kunna genomföras då.

    I det läget, kan man ansöka om det som en inställd konsert och ändra i efterhand om den ändå genomförs?

    Om inte så faller ju möjligheten att söka för inställda konserter i detta läge då ni skrivit att man inte kommer kunna söka efter att ansökningstiden går ut. För de flesta konserter under våren kommer vi kunna veta först efter ansökningstidens utgång om konserten blir inställd eller flyttad. Hur kan vi komma runt det problemet?
  • Hej!

    Vi kan dessvärre inte göra bedömningen åt er. Ni skulle kunna söka för ett inställt evenemang och om det sedan skulle visa sig att det istället flyttats fram får ni helt enkelt återkomma. Om förutsättningarna förändras efter att beslut har fattats kan vi i efterhand behöva ompröva ett beslut och då kan ett eventuellt bidrag eller del av det komma att behöva återbetalas.

    Hälsningar
    Kulturrådet