Fråga om kommentar till beviljat Skapande skola bidrag

Hej,
Vår kommun har blivit beviljade Skapande skola bidrag för det kommande läsåret. Vi blev beviljade 100 000 kr för skolan (reducerat) och fick avslag på ansökan om medel till förskolan. Vi sökte bidrag för att kunna arrangera konserter med professionella musiker för barn och elever.

I Kulturrådets beslut står i;
Endast till projekt som främjar elevers eget skapande inom bidragets konstområden tillsammans med yrkesverksamma professionella kulturaktörer.

Vi behöver ett förtydligande av den skrivningen.
Eftersom vi sökte för att arrangera konserter undrar vi om det är så att vi inte kan/ska använda bidraget till konserter utan enbart till elevers eget skapande?
Om det är så att vi ska använda bidraget enbart till elevers eget skapande, kan vi då själva bestämma inom vilket konstområde det då blir?
Eller är det Kulturrådets tanke att vi ska arrangera konserter med tillhörande workshop?
Som sagt, vi vore väldigt tacksamma om vi kunde få klarhet i denna vår fundering.

Kommentarer

  • Hej och tack för frågan.

    Ni ska använda bidraget enbart till elevers eget skapande och bestämmer vilket konstområde utifrån era mål och prioriteringar. Ni kan inte endast gå på före- och utställningar utan ska ha ett fördjupande pass, exempelvis som ni skriver med tillhörande workshop.

    Enligt våra riktlinjer för bidraget, vilka publicerades i början av november 2018, ska alla Skapande skola-projekt ske i samarbete med yrkesverksamma professionella kulturaktörer. Enbart besök räcker därmed inte.

    Med vänlig hälsning
    Skapande skola-gruppen
    Elisabet