Använda stärkta bibliotek-bidraget under 2023?

Om vi blir beviljade bidrag i kommande ansökning för en fortsatt anställning av en barnbibliotekarie, kan vi då använda detta bidrag under år 2023 - från första januari till sista december?
Anders

Kommentarer

  • Hej Anders,
    Insatsen behöver påbörjas under år 2022, men kan sedan fortsätta in på 2023.

    Vänligen,
    Anna
    Kulturrådet
  • Alltså påbörjas t.ex. första december 2022, för att sedan avslutas sista december 2023 med redovisning mars 2024? Annars uppstår problemet med att bidragen överlappar varandra, vilket blir krångligt för oss...
    Anders
  • Ytterligare en fråga: om man på grund av just överlappande bidrag inte har hunnit använda hela summan innan den ska redovisas, kan man då få uppskov med att använda alla pengarna inom det närmaste året? Självklart givet att de används till det man sökte bidraget för...
    Anders
  • Hej igen,

    Ja det går att göra som du beskriver i scenariot ovan.

    Det går att få redovisningsdatum uppskjutet. Kontakta din handläggare så ordnar vi det. Och det går bra att två projekt löper parallellt om det ena hinner starta upp innan det föregående har avslutats och redovisats.

    Vänligen,
    Anna
    Kulturrådet
  • Hej! Jag har för mig att kommande ansökan för Stärkta bibliotek skulle vara underbyggd med studier/forskning, men ser inget av det i ansökningsblanketten? Har jag drömt det? Och då är alltså aktuell ansökan på samma sätt som föregående års?
    Anders

  • Hej!
    Blanketten ser ut som tidigare och det stämmer att vi gärna ser hur insatserna ni önskar göra motiveras utifrån omvärldsbevakning, antingen utifrån lokala behov eller erfarenheter av tidigare insatser eller utifrån relevant forskning och aktuella rapporter. Det finns tydligare beskrivet i utlysningen här, där finns också en länk till ett webbinarium inför ansökningsomgången.

    Mvh
    Elisabet