Förskolenheter per kommun - bokgåvor till förskolan

Får kommunen någon lista på de förskoleenheter ni räknat på för varje kommun?
Kulturrådet

Kommentarer

  • Beräkningen är baserad utifrån Skolverkets statistik från 2017. Där framgår antal förskolor i enskild och kommunal regi i kommunen. Vi arbetar nu på att få fram adresserna till samtliga förskolor.
    Kulturrådet
  • Är det enbart kommuner som kunnat ansöka om bidrag, bokgåvor till förskolan, eller har även fristående huvudmän kunnat göra det?
  • Hej Peter

    Tack för din förfrågan.

    I medlen som betalas ut till kommunerna ingår de fristående enheterna. Det är alltså bara kommunerna som kan rekvirera medel men alla förskolor, förutom de öppna förskolorna,  ska få ta del av bidraget oavsett organisationsform.

    Kulturrådet
  • Är det endast förskolor eller kan även pedagogisk omsorg ta det av bokgåvorna?
  • Hej Ulrica,
    Det är endast förskolor.

    Vänligen,
    Anna
  • Vi har två sameförskolor som är statliga i vår kommun, ska de räknas in tillsammans med kommunens och de fristående förskolorna eller söker de själva medel för detta?

    Marie
  • Hej Marie,
    De ska räknas in bland de fristående.

    Vänligen,
    Anna
  • Kommer det att gå att söka detta 2019?
  • Hej Maria,
    Bokgåvorna är en engångssatsning så tyvärr inte.

    Vänligen,
    Anna

  • Hej,
    När det gäller adresser så framgår inte om det är besöksadress eller leveransadress som efterfrågas.
  • Hej,
    Det ska vara leveransadress.

    Vänligen

    Alan
  • Varför gäller inte bokgåvorna för pedagogisk omsorg?
  • Hej Jenny,

    Regeringen har beslutat att bokgåvorna ska gå till Sveriges alla förskolor.
    Men om man vill inkludera pedagogisk omsorg kan man prata med ansvarig för förskoleenheter på kommunen om detta.

    Vänligen