Får vi söka ett krisstöd för inställda kulturevenemang om kommunstyrelse har bestämt det?

Jag sitter och läser regelverket och det står att det ska ha ställts in på grund av regeringens eller länsstyrelses beslut. Min fråga är får vi söka ett krisstöd för inställda kulturevenemang om kommunstyrelse har bestämt det och inte regeringen eller länsstyrelse?

Tacksam för återkoppling/
Michael

Kommentarer

  • Hej Michael, man kan alltid söka! Men man kan endast få detta stöd beviljat om evenemanget ställts in pga av förbudsregler fastställda av regering eller länsstyrelse. Det handlar alltså inte om att det är möjliga rekommendationer (eller förbud om sådana förekommer) utfärdade av regioner eller kommuner som gjort att evenemanget ställts in. Så ser regleringen ut. En lista på förbuden från regering och de olika länsstyrelserna kommer snart att läggas ut på vår hemsida. Där kan du se vad som gäller för er. Det kan ju vara så att reglerna i er kommun överensstämmer med reglerna från regering och länsstyrelse, och då är det inget problem. Om inte kan ni alltid söka och förklara vad som gäller i ansökan, men det är inte säkert att ansökan kommer att beviljas.
    mvh
    Magnus
    Kulturrådet
  • Hej Magnus!

    Tack för ditt svar.

    Jag har kollat på er lista på förbuden från regering och de olika länsstyrelserna och det ser ut att kommunstyrelse har fattat ett beslut att ställa in föreställningen när det var begräsningar till max 50 deltagare och inte max 8 deltagare. Är det en idé att söka i så fall? när evenemanget har ställt in inte på grund av förbudsregler fastställda av regering eller länsstyrelse utan det var kommunstyrelses beslut.

    Jag tänkte även fråga er får vi söka när vi har tänkt att den föreställningen med fri entré? vi har ju inte intäktsbortfall då var tanken att köra utan intäkter alls?

    Tacksam för återkoppling/
    Michael

  • Hej Michael,
    man är bara berättigad stöd om evenemanget ställts in på grund av regeringens eller länsstyrelses förbud, inte om förbudet bestämts av enskild kommunstyrelse eller region.
    Svaret på din andra fråga är att stödet är ett stöd för intäktsbortfall, så har man inga intäkter som gått förlorade är det svårt att få en ansökan beviljad.
    mvh
    Magnus
    Kulturrådet
  • Hej, vi skulle haft premiär på en föreställning i November 2020, som vi pga skärpta restriktioner sköt upp till skiftet maj/juni 2021.
    I information om stödet till uppskjutna/inställda föreställningar står det "Uppskjutet kulturevenemang betyder i det här sammanhanget att arrangören har omförhandlat befintliga överenskommelser med medverkande aktörer och har en utförbar plan för hur evenemanget ska kunna genomföras innan den 31 mars 2021, annars ska kulturevenemanget betraktas som inställt."
    Innebär det att föreställningen ska genomföras innan 31/3 för att vi ska kunna söka för den, eller att överenskommelsen och planen ska vara klar innan dess?
    I förlängningen är frågan; kan vi söka för de merkostnader uppskjutningen innebär för vår föreställning, för att minimera obetalt arbete och säkertställa genomförandet?

    I nuläget vet vi ju inte heller säkert om det kommer en tredje våg som kommer förhindra även premiären i Maj, eller fler krisstöd att isf söka för den perioden.

  • Hej Maria
    Det uppskjutna evenemanget ska vara uppskjutet till senast 31/3.

    MVH Camilla

    Kulturrådet
  • Hej
    Blir inte helt klok på era svar.
    Ska man tolka det som att 50-gränsen är tillräckligt förbud för att vara berättigad till stöd om man ställde in? I
    teorin går ju alla arrangemang att genomföra även med 8-gränsen även om det kan bli många biljetter som måste återköpas och att ekonomin inte går ihop. Det har ju aldrig varit förbjudet med arrangemang.
    Det finns ju andra förbud som också kan orsaka att man ställer in, exempelvis att en utländska artist inte kunnat resa till Sverige eller att inhemska artister omfattats av reseförbud, tar ni hänsyn till det? och i så fall, har ni tips på var man kan se en sammaställning av vilka regler som gällt?
  • Hej Fredrik,
    när det gäller förbudskravet, är det storleken på ert evenemang som avgör om ni kan få stöd. Evenemang som är mindre än förbudsgränsen omfattas inte av stödet. De evenemang som ställts in och som vanligtvis skulle ha en publik som är större än det gällande förbudet omfattas dock av stödet. Observera att det är den sökande som ska kontrollera och intyga att man följer rådande förbudsregler. Se förbudsreglerna här:
    https://www.kulturradet.se/globalassets/start/sok-bidrag/dokument-sok-bidrag/kulturradets-sammanstallning-av-forbudsregler.xlsx

    Gällande din andra fråga omfattar detta krisstöd endast evenemang som ställts in pga föreskrifter om förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar som regering eller länsstyrelse har meddelat. Andra orsaker såsom regler i andra länder är inte giltiga. Inte heller rekommendationer är giltiga.

    mvh
    Magnus
    Kulturrådet