Får felmeddelande ang "ogiltiga tecken"

Hej,

Får felmeddelandet "Ogiltiga tecken. Detta fältet tillåter endast alpha, numerisk, special, och mellanslag tecken" när jag klistrar in nedan text i ansökan. Vad är det för felaktiga tecken som vi använder?

Konstverket är baserat på ett utdrag ur regeringens styrdokument för SFI-undervisning ﴾Svenska För Invandrare﴿. DN:s artikelserie ”I väntan på Sverige” av Maciej Zaremba utgjorde verkets utgångspunkt.

Kommentarer

  • Felmeddelandet ang "Ogiltiga tecken" (eller "Invalid characters") uppstår ibland vid text som skrivits på en Mac. Detta kan bero på att datorn har ett svenskt tangentbord, men egentligen inte är anpassad för det svenska alfabetet och därför skapar specialtecken för Å Ä Ö. Detta kan man ibland upptäcka om man kopierar in sin text i exempelvis ett textfält i Google Translate eller något väldigt basic skrivprogram som tar bort all formatering, och granskar texten noga.

    Se här nedan där vi har kopierat in din text i ett textfält i Google Translate. Där syns tydligare att bl.a. Ä:et, Å:et och parentesen i första meningen har blivit specialformaterat.

    Våra ansökningsblanketter kan inte tolka text som är formaterad på detta vis.

    Du behöver exempelvis skriva av texterna direkt i ansökningsblanketten, det brukar fungera. Du kan också gå igenom texten noggrant via exempelvis Google Translate eller liknande och byta ut de felaktiga tecknen mot "vanliga" Å Ä Ö, alternativt A/O.

    Vänligen,