f-pris

Jag har tryckt en bok i färg med bilder och i en mindre upplaga. Enligt vad jag förstår så ersätter ni böckerna med 75% av f-priset. I er tabell framgår hur stor ersättningen blir för en bok på x sidor som är ett bildverk. Det f-pris som ni anger där täcker nätt och jämt kostnaden för trycket. Jag kan inte lägga in det f-priset i Bokinfo, då går jag med förlust eftersom produktionskostnaden är hög. Kan jag ha ett högre pris i Bokinfo än det som ni anger i tabellen och ändå söka?

Annika Gustavsson

Kommentarer

  • Hej Annika,

    Litteraturstöd består av tvådelar. Den ena delen är för själva tryckkostnader och den andra delen är för distributionsstöd. Systemet beräknar enligt sidantal och ger en siffra för tryckkostnader. För en bok som har 105-136 sidor är stödbeloppet för tryckkostnader 38.000 kr. F-pris för en sådan bok för bildverksbok är 128 kr. Vi betalar numera hälften av distributionssumman dvs 18.304 kr. Sammanlagt blir 56.304 kr för hela boken.

    Du kan ange vilket pris som helst för försäljning till bokhandel, men vi beräknar enligt vårt f-pris om den får stöd hos oss.

    Vänligen

    Alan