Datum för att söka krisstöd?

Hej,
undrar i samband med gårdagens information från regeringen ang kommande evenemangsstöd Om kultur med anledning av covid-19 - Regeringen.se om rutinerna och datumen för den nya ansökningsomgången. När får man söka krisstöd för uppskjutna evenemang?

Mvh,
greg
greg goldenzwaig

Kommentarer

  • Hej Greg,

    För att försöka undvika felaktiga förhoppningar korrigerar jag min kollegas svar till dig.

    De förstärkningar som regeringen presenterade häromdan gäller Evenemangsstödet, dvs det stöd som Skatteverket hanterar. Frågor kring detta stöd hänvisas alltså till Skatteverket.

    Kulturrådet hade fram till våren 2021 totalt tre ansökningsomgångar för stöd till inställda kulturevenemang. Sommaren 2021 valde Regeringen att istället låta Skatteverket ansvara för ett liknande stöd, Evenemangsstödet, och har därefter inte antytt att de avser lägga tillbaka detta uppdrag på Kulturrådet.

    Regeringen har dock sedan tidigare beviljat medel till Kulturrådet att dela ut i form av ett projektbidrag i syfte att stimulera till återstart för kultursektorn. Detaljerna för detta stöd arbetar vi på just nu och kommer inom kort annonsera dessa på vår hemsida.

    Vänligen
    Johan Neij
    Kulturrådet
    (Uppdaterad )