Skjuta fram projekt på grund av Corona?

Hej!
Om man måste ställa in en skapande skola-aktivitet orsakat av skolstängning eller liknande i samband med Corona-utbrottet och man önskar genomföra aktiviteten/erna vid en senare tidpunkt t.ex höst 2020. Måste man då ansöka om att förlänga perioden för medlens användning?

Kommentarer

  • Hej Marie,
    Kulturrådet har lagt upp information på hemsidan, följ länken: Information med anledning av coronaviruset.
    Mvh
    Kulturrådet
  • Hej!

    Ska man alltså göra så här:
    "Tänk på att din organisation även kan ansöka om förlängning av projektperiod samt om uppskov av redovisning med anledning av den nuvarande situationen. "

    Ska vi ansöka om förlängning av Skapande skola- och förskola-projekt och hur gör man det - via e-post?

  • Hej!

    Ja, det stämmer. Vänligen kontakta ansvarig handläggare via mail vid förfrågningar om uppskov. Kontaktuppgifter finner du här: https://www.kulturradet.se/om-oss/vi-som-arbetar-pa-kulturradet/

    Hälsningar
    Kulturrådet
  • Vi har behövt köpa in flera extraföreställningar för att inte blanda barn från olika skolor och minska barngrupperna vilket har medfört extra kostnader. Kan vi ansöka om utökat stöd?
  • Nej, det går inte.
  • Vi har en aktivitet som vi har tvingats flytta fram i omgångar. Nu har de författare vi anlitat meddelat att de har möjlighet att genomföra projektet först i januari 2021. Kan vi använda medel som vi fått för läsåret 19/20?
  • Nej, det går inte flytta över medel till nästa år. Projekten ska ske innan årsskiftet. Se gärna över om det går att göra en projektändring så att ni använder de medel som ni fått för läsåret 19/20 nu under hösten. Se om ni kan flytta över detta projekt till Skapande skola som planeras för läsåret 20/21.
  • Eleverna får på grund av corona inte lämna skolan. Är det ok att genomföra huvuddelen av projektet i klassrummet. Eller kräver det ett godkännande?
  • Ja, detta är ok eftersom det är en ändring som sker på grund av corona. Det kräver inget särskilt godkännande och ni behöver inte inkomma med en projektändring.
  • Eftersom Coronasituationen inneburit mycket administrativt merarbete, kan vi ta med administration som en kostnad i redovisningen denna gång?
  • Nej, enligt Skapande skola-bidragets förordning får bidraget inte användas till administration. Men om du har förslag på kostnader som kan användas för att stärka strukturerna för kultur i skolan, kontakta handläggare för vidare dialog kring detta. Kontaktuppgifter finns längst ner på denna sida: https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/vara-bidrag/skapande-skola/
  • Vi har fått högre kostnad för ett projekt pga av corona och bekostar detta genom att använda pengar från ett annat projekt som blev inställd. Ska det ändå redovisas?
  • Ja, det ska redovisas. Vi stämmer av er redovisning mot ansökan, så maila oss en projektändring innan ni skickar in redovisningen. Maila projektändringen till kulturradet@kulturradet.se och uppge ärendenumret samt att projektändringen ska registreras till det ärendet. (Ärendenumret ser du under Mina Ärenden eller i mailbekräftelsen du fick när du skickade in ansökan.)
  • Om vi ingår ett avtal och betalar en aktör och aktiviteten inte kan genomföras pga Cororna, blir vi återbetalningsskyldiga?
  • Vi kommer inte att kräva tillbaka pengar för projekt som inte har kunnat genomföras till följd av Covid-19. Kostnader för redan ingångna avtal kommer att godkännas. Det inkluderar avtalad ersättning till kulturaktörer som utgått oavsett om projektet har kunnat genomföras i sin helhet eller inte. Även övriga kostnader som inte har kunnat undvikas kommer att godkännas.