Böcker på andra språk än svenska.

Hej! Jag undrar om man inom kommunen/förskola kan söka bidrag för inköp av böcker på annat språk än svenska? Vi på förskolan ser att många utländska föräldrar läser väldigt lite för sina barn på sitt hemspråk och vi skulle vilja uppmuntra dom till mer läsande! En idé skulle vara att ha sk. tvillingböcker som vi på förskolan läser på svenska och böcker på barnets hemspråk som föräldrarna läser hemma.

Kommentarer

  • Hej Annett,
    Du har ställt en fråga om att söka bidrag för inköp av böcker på andra språk än svenska till förskolan/kommunen. På Kulturrådet finns egentligen bara ett bidrag för inköp av böcker: Inköpsstöd till folk- och skolbibliotek. Det är oftast ett folkbibliotek som samordnar ansökan för en kommun. Ni skulle kunna kontakta folkbiblioteket i er kommun, och höra med dem om det finns möjlighet för er att samarbeta kring böcker på andra språk i ett gemensamt projekt genom inköpsstödet till folk- och skolbibliotek.

    En annan möjlighet är ju att låna böcker på andra språk av
    folkbiblioteken, men det känner du säkert till.

    Vänligen

    Elisabet