Bidrag för läsfrämjande insatser sökbart för friskola?

Hej! Vi är en friskola som undrar om vi kan söka bidrag för läsfrämjande insatser? Vi jobbar med ett läsfrämjande projekt, gymnasieelever ska läsa skönlitteratur minst en kvart om dagen.

Kommentarer

  • Hej Cecilia!

    Ja, stödet till läs-och litteraturfrämjande insatser är sökbart för juridiska personer som anordnar läsfrämjande insatser och/eller litterära evenemang riktade till allmänheten. Observera dock att läsfrämjande insatser i skolan (med undantag för Alla tiders klassiker) inte prioriteras.

    Hoppas detta ger dig svar på din fråga. Annars är du välkommen att höra av dig igen!

    Vänligen,
  • Så med andra ord så prioriteras klassiker?
  • Hej igen Cecilia!

    Just när det kommer till läsfrämjande insatser i skolan (till skillnad från insatser som riktar sig till allmänheten), så prioriteras arbete med Alla tiders klassiker.

    Alla tiders klassiker är en serie böcker som vi på Kulturrådet har varit med om att ta fram. Här kan du läsa mer om serien: Alla tiders klassiker.

    Vänligen,