Arbetsgivaravgift

Hej!
Såg svaret angående permittering. Men jag undrar om även de sänkta arbetsgivaravgifterna ska räknas in som "andra ersättningar". Och isf antar jag att det bara gäller för samma period som ansökan gäller, även om de sänkta avgifterna gäller i juni också.

Sen är det lite oklart exakt vilken lön vi kommer ta ut i maj, vilket såklart påverkar hur stor besparing den sänkta avgiften innebär. Ska jag bara räkna på samma som tidigare månader då?

Kommentarer

  • Hej,

    Om lönekostnaderna utgör en merkostnad så kan även de sociala avgifterna och semesterersättningen räknas in. Detta under förutsättning att de är en faktisk kostnad för din organisation/företag, dvs att du kommer att betala ut lönerna.

    Vänligen
    Alan
  • Hej igen. Förstår inte riktigt vad du menar med "merkostnad". Vi är ett företag som arbetar med lite allt möjligt inom kultur. Vår verksamhet fortsätter alltså som vanligt, men vi har ganska rejäla inkomstbortfall pga inställda gig.

    Lönerna kommer alltså behöva betalas ut ungefär som vanligt. Lönerna har ingen direkt koppling till några specifika gig, utan är en löpande kostnad vi har.
    Däremot är ju de sänkta arbetsgivaravgifterna ett stödpaket som vi som företag har haft nytta av. Det som förvirrar mig är väl att man kan anta att det stödpaketet är till nytta för alla som söker ersättning hos er.

    Så frågan i korthet för att undvika missförstånd:
    Är de sänkta arbetsgivaravgifterna att betrakta som något man ska fylla i i rutan "Andra ersättningar (exempelvis försäkring mot intäktsbortfall)"?
  • Hej igen Daniel,

    Merkostnad är en kostnad som uppkommer på grund av uppskjutet kulturevenemang. Det innebär att det ska finnas ett orsakssamband och att kostnaden ska gå utöver verksamhetens ordinarie löpande kostnader. Merkostnader på grund av uppskjutet evenemang kan exempelvis vara dubbel hyreskostnad, kostnader för inhyrd utrustning, extra annonskostnader eller att behöva repa igen.

    Och ja, ni kan räkna in sänkta arbetsgivaravgifterna under "Andra ersättningar".

    Vänligen
    Alan