Apropå likviditetsprognosen

Att enbart inkludera en likviditetsprognos för aktuell period kommer inte att ge rätt bild av behovet då verksamheters likviditetsplanering sträcker sig längre än sex månader.

Exempel: En verksamhet som i normala fall har stor verksamhet höst och vinter, men mindre under vår och sommar kommer att ha ok likviditet under Q1 och Q2, baserat på att man haft verksamhet under hösten. I verksamhetens normalläge ingår att man har tillräcklig likviditet när man närmar sig sommaren för att sedan klara av en sommar utan intäkter men med stora kostnader eftersom man ska starta upp hösten och ta stora kostnader i förväg.

Räcker det att man förklarar detta i kommentaren till ansökan eller hur ska man kunna uppvisa att behov finns genom denna likviditetsredovisning som inte visare en verksamhets verklighet?

I likviditetsprognosen vill ni att man uppger beräknade kostnader. Menar ni beräknade utbetalningar?
Johan

Kommentarer

  • Likviditetsprognosen ska ge en "nu-bild" av er verksamhets likvida situation eftersom bidragets syfte är att aktörerna ska klara sig just genom den aktuella perioden. Om verksamhetens ekonomiska situation behöver förklaras ytterliga kan detta göras i fritext.

    Följdfrågan: I likviditetsprognosen vill ni att man uppger beräknade kostnader. Menar ni beräknade utbetalningar?

    Ja, det är beräknade utbetalningar som ska anges i likviditetsprognosen.
    Johan