Ansökning litteraturstöd - vänta tills boken är i handeln?

Jag har en bok som är klar och försäljningsstart i de öppna kanalerna via bokinfo är planerad till början av April 2021. Boken är tryckt och vi har öppnat förhandsförsäljning. Den kommer inom någon vecka att vara upplagd på bokinfo (med det framtida release datumet.)
Det står att jag kan ansöka om litteraturstöd för bok som är utgiven de senaste 6 månaderna och jag är inte säker på att jag förstått utgivningsdatum korrekt. Vi har boken, har startat (förhands) försäljning och vi öppnar upp i alla kanaler i början på April.
Kan jag skicka in ansökan nu eller anser ni att jag ska vänta till den är ute i handeln?

Kommentarer

  • Hej Marie,

    Om boken är utgiven av ett förlag eller en enskild firma och är publicerade inom sista sex månaderna så kan man söka för litteraturstöd. Utgivningsdatumet är det datum du har hämtat böckerna från tryckeriet. Om du fyller dessa två kriterier behöver du inte vänta.

    Vänligen
    Alan
  • Hej,
    Jag har inte lyckats att ta fram blankett för efterhand stöd för litteratur efter flera försök. Jag skrev om det 4 gånger till er och fatt inga respons. I morgon tänker jag skicka mina tre böcker till Kulturrådet för att inte missa datumet. Jag meddelar det. och förväntar av er hjälp och komplettera mina handlingar efteråt.
    Med vänliga hälsningar.
  • Hej igen Ihsan,

    Jag har svarat minst fem gånger på dina frågor och du har fått hjälp två gånger med dina inloggningsuppgifter. Du kan söka för litteraturstöd när du vill, du missar inget datum. Du får skicka in dina böcker men de kommer inte behandlas innan ansökningarna kommer in.

    Vänligen
    Alan
  • Hej,
    Jag har skrivit en bok på Svenska som tänker ge ut och därmed önskar jag litteraturstöd för publiceringen. vilken blankett kan jag fylla i. Jag är en privatperson.

    Med vänlig hälsning

    Boris
  • Hej Boris,
    Du kan inte söka litteraturstöd som privatperson, däremot kan ditt förlag göra det. För att söka hos oss måste ni först skapa ett online-konto här.

    Mvh
    Elisabet
    Kulturrådet
  • kan vi söka distibutionsstöd för en bok som ursprungligen getts ut på svenska. Och som nu ska ges ut i Sverige på finska för första gången?
  • Hej Liv,

    Distributionsstöd är en del av Litteraturstöd  och om en titel fått litteraturstöd får det automatiskt även distributionsstöd. Litteraturstöd sökes i helhet av förlag per titel som är registrerade i Sverige och kan sökas inom sex månader efter publiceringen. Man kan tyvärr inte söka enbart distributionsstöd för en titel.

    Vänligen
    Alan
  • Oj nu var jag otydlig. Vad jag menade var förstås litteraturstöd. Men är det möjligt att söka för en bok som tidigare har gett ut på svenska I Sverige men nu ska ges ut på finska i Sverige? Fick / sökte inte för den svenska utgåvan.
  • Hej igen Liv,

    Om originalspråket är svenska så kan ni förstås söka det för finska utgåvan oavsett om ni har sökt det eller inte bidrag för svenska utgåvan. Titlar som är översatta från ett tredje språk inte är prioriterade.

    Vänligen
    Alan
  • Hej,

    Vart, när skickar man sina fysiska böcker i samband med att man söker litteraturstödet som har senast inlämningsdatum 23mars. Om så, hur många?

    Såg även att 236 böcker skall skickas till bibliotek, hur hanteras detta?
    Utgår från att man först skall få ansökan beviljad/godkänd.

  • Hej Katarina,

    När man ansöker om en titel inom litteraturstödbidraget så skickar man ett ex av varje titel till box vår adress, Kulturrådet, Box 27215, 102 53 Stockholm. Därefter, när boken blir godkänd att hantera, så ber vi om förlaget att skicka boken till våra ledamöter, mellan 5 och 9 böcker beroende på vilken arbetsgrupp boken tillhör.

    När en titel får beviljad litteraturstöd så köper vi 286 böcker av den titeln och skickar till landets bibliotek. För ytterligare information kan du kolla på bidraget på vår hemsida.

    Vänligen
    Alan
  • Går det att söka litteraturstöd för en bok som - i alla fall till en start - ska tryckas som POD på publit?
    Liv
  • Hej Liv,

    Det går att söka om boken är publicerade inom de närmaste sex månaderna. Man måste dock ange minst 500 ex för upplagan då är det ett krav från Kulturrådet oavsett om det POD eller inte.

    Vänligen
    Alan