Ansökan om kulturrådets krisstöd till kulturen.

Jag har suttit med ansökan om Krisstöd till kulturen i många timmar under ett par dagars tid och har ännu inte lyckats komma till slutet. Nu ger jag upp. Era ansökningsvillkor är gjorda för unga jurister i karriären. Inte för en konstnär som blivit av med sina inkomster under coronatid. Det är en oförskämdhet att be kulturarbetare att skriva ansökan som om den vore hämtad från Kafkas romaner. Kulturarbetare är ofta ordblinda och många har valt yrkesområdet kultur just av den anledningen! Jag upplever hela ansökningsförfarandet som ett hån.

Kommentarer

  • Det är mycket trist att du har haft så stora bekymmer med ansökningsprocessen, Carl Otto. Samtidigt har vi höga krav på att ansökningsprocessen ska vara jämlik, transparent och ge rätt förutsättningar för en grundlig bedömning. Förutsättningarna för detta stöd kopplade till den akuta situationen gör att blanketterna måste fungera för en uppsjö av olika verksamheter. Många personer som har problem med att få ihop en ansökan ber andra personer med mer erfarenhet om hjälp.
    Nikola