Ska det vara mycket vätskemängd i kyckling?

Jag noterar att det är mycket vätska i kycklingförpackningen. Ska det se ut så här?

Kommentarer

  • Hej!
    Svårt att veta vad du menar då jag varken vet vilken produkt eller förpackning du refererar till. Du får skicka mer uppgifter. Maila gärna direkt till konsumentkontakt@kronfagel.se så får du svar om det ska se ut så eller ej.
    vänligen,
    Anna
  • Jag bifogade en bild också, men den kanske inte kom fram.
    Kontentan är att det är väldigt stora mängder vätska i era kycklingförpackningar, både i paddingen de ligger på, fritt i förpackningen och som lämnar kycklingen när man steker den.
    Har förstått att man hittar skäl till varför det är motiverat att tillsätta vatten i kycklingen. Personligen skulle jag hellre se att ni i så fall varudeklarerade att så är fallet, så att jag som konsument kan välja bort detta. Uppfattar det som ett oskick.
    Med vänlig hälsning,
    Petter

  • Hej Petter!
    Vi uppskattar verkligen att du frågar. I den frysta kycklingen tillsätter vi saltlake, vi mörar kycklingen, då kycklingen upplevs som mera smakrik och saftig efter tillagning. Den blir inte så torr vilket den kan bli om den varit fryst. I vår frysta kyckling är det 13% saltlake.

    Jag fick tyvärr ingen bild men om jag tolkar dig rätt är det kyld kyckling du köpt...du refererar till paddingen som jag tolkar är absorbern i botten på förpackningen.

    I kyld kyckling är det ingen saltlake tillsatt. Så varudeklarationen är som det står på förpackningen 100% kyckling. Kyckling kan släppa vätska i sig själv då den, precis som vilket kött som helst, består till största delen av vätska.
    Jätteviktigt att starta stekningen med en het panna samt en stor stekyta för att kycklingen ska släppa så lite vätska som möjligt. Sänk värmen efter hand så att det inte bränns. Stor stekyta gör att stekpannan inte kyls för snabbt och kycklingen börjar koka istället för att steka. Har man en liten stekpanna kan man steka lite kyckling i taget.

    Lycka till i köket!
    Anna