Varför var det så mycket vätska i min kyckling?

Hej,
Jag köpte tidigare i veckan era färska minutstrimlor hos ICA Kvantum Kungsholmen i Stockholm. Vikten var 599 g. Då jag tyckte att enormt mycket vätska kom ut ur kycklingen under stekningen, mer än jag varit med om tidigare, så vägde jag kycklingen efter att vätskan dunstat bort.Kvar var 407 g kyckling. Med andra ord försvann bortåt 1/3 av vikten. Min fråga är om detta ska betraktas som normalt? Tacksam för svar.

Mvh, Peter
Peter Billberg

Kommentarer

  • Hej Peter!
    Tack för att du hör av dig. I produkten är det ingen extra vätska eller saltlake, mörning etc tillsatt utan i din produkt är det 100% kyckling och inget annat.
    Kyckling består av ca 65% vätska helt naturligt och den kan släppa en del av den här vätskan vid tillagning. Det gör allt kött mer eller mindre. Bra att tänka på är att man alltid bör börja steka med het panna och sänka värmen vartefter för att den ska släppa så lite vätska som möjligt.
    Det är inget anmärkningsvärt med din kyckling men tråkigt att det hände.
    Vi hoppas du har fortsatt förtroende för våra produkter.
    Trevlig helg!
    Anna