Varför tappar min färska kyckling vätska?

Hej,
Vi har ikväll ätit färsk kyckling file från Kronfågel. När vi stekte kycklingen, avsöndrades en stor mängd vätska. Jag undrar, vad innehåller kycklingen som gör att mycket vätska avsöndrad? Eller varför tappar den så mycket vätska när jag steker den?

Kommentarer

  • Hej Thomas!
    Tack för att du hör av dig. Först vill jag säga att det är roligt att du väljer Kronfågels kyckling.

    Som svar på din ena fråga så är det är 100% kyckling i den färska kycklingfilén och inget annat.

    Som svar på varför den tappar vätska så består kycklingköttet till stor del vätska, ca 65%. Precis som allt kött kan den tappa lite vätska. Eventuellt kan detta bero på att cellväggarna blir tunnare efterhand och då släpper igenom mer vätska. Det är inget fel på kycklingen utan att den tappar vätska är helt naturligt.

    Annars kan kyckling tappa vätska för att man har lagt ner för mycket på en gång i stekpannan när den ska tillagas. Då kyls ytan i pannan och även ytan på kycklingköttet, ner lite för snabbt. Kycklingen tappar vätska och köttet blir snarare kokt än stekt. Den missen har jag gjort också några gånger och köttet får ingen stekyta. Så om det kan vara det som hänt dig så är min rekommendation att använda en så stor stekpanna som möjligt och att den är rätt het samt steka lite kyckling i taget.

    Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor.
    Anna