Varför producerar ni kyckling i Danmark

Hej, det står på er hemsida att kycklingen är från Sverige, men att den är producerad i Danmark, hur och varför?

Kommentarer

  • Hej David!
    Bra fråga. För oss är det viktigt att vi är tydliga. Märkningen beror på att vi har viss kapacitet att producera förädlade och värmebehandlade i Sverige men inte alla våra produkter. De produkter med allergener som t ex gluten, som finns i panering kan vi i dagsläget inte producera i Sverige. Därför hittar du info på hemsidan och på våra förpackningar ”svensk kyckling förädlad i koncernens anläggning i Danmark för Kronfågel AB”. Du hittar märkningen på våra nuggets och kycklingburgare med panering. Texten finns där för att det ska extra vara tydligt för dig som konsument.

    F ö är all kyckling producerad under Kronfågels varumärke uppfödd och slaktad i Sverige.

    Hör gärna av dig igen om du har fler frågor.
    Anna
  • Hej jag har köpt er kyckling kebab. Där var ni lite tydligare nu och skriver att det är ursprungligen från Sverige och styckad här med förädlad i Danmark. Jag antar att det också är en behandling av köttet innan ni skickar tillbaka det till Sverige?
    Har ni några planer på att börja förädla all kyckling i Sverige?
  • Hej Tobbe!
    Tack för din fråga. Ja detta stämmer för just kycklingkebaben. Vi har dock investerat i förädling i vår produktionsanläggning i Valla också. Där gör vi olika produkter som inte har panering, t ex våra nyligen lanserade kycklingspett samt de produkterna som är stekta och skivade eller stekta och tärnade. Här ser du vilka färdiglagade produkter vi har i vårt sortiment. https://www.kronfagel.se/produktgrupper/fardiglagat/

    Hör gärna av dig om du har fler frågor.
    vänligen,
    Anna