Varför gurkmeja?

Har upptäckt de gångerna jag har köpt era frysta kycklingprodukter som redan är kryddade som wings och liknande men även när jag har kollat på era nuggets osv att de mer eller mindre alltid innehåller gurkmeja.
Så min fråga är varför måste de alla innehålla gurkmeja? Vet att det inte ger en smak och sånt. Men ändå varför ska det finnas i alla dessa produkter?

Som allergiker så stoppar det mig att kunna köpa era produkter eller så blir jag inte fullt så glad om jag upptäcker det efter att ha börjat äta varan.