Varför blir det så lite kvar när man steker fryst kyckling?

Jag stekte 1 kg i går, blev 460 gram när det var klart. Mindre än hälften, det är riktigt pinsamt. Är mest irriterad på att jag skulle lyxa till det och köpa den dyrare kycklingen men med det här resultatet var det sista gången.

Kommentarer

  • Hej Helena!
    Tack för att du hör av dig. Svårt att bemöta din fråga då jag inte har några uppgifter om vilken kyckling du köpt men det låter som om du köpt 1000 g fryst mörad kycklingfilé. Anser du att det är ngt fel ber jag att du reklamerar så kan vår konsumentkontakt hjälpa dig vidare. https://www.kronfagel.se/kontakta-oss/reklamation/

    För din info mörar vi våra frysta produkter med 13% saltlake vilket också är angivet på förpackningen. Våra smaktester har visat att mörad kyckling smakar mer och blir mer saftig. Frysningsprocessen generellt har en tendens att torka ut livsmedel - även kycklingkött.

    Sedan gäller det att tina produkten skonsamt i kyl över natten (som vi också skrivit på förpackningen) så att den ska tappa så lite vätska som möjligt, men viss del av saltlaken samt vätska som finns naturligt i köttet kan den tappa. Viktigt är att steka kycklingfilé på medeltemperatur tills den håller 70 grader inuti. Och gärna använda ugnstermometer vid stekning så att man kan hålla koll på temperaturen. Steker man för hårt och för länge så tappar den också vätska och den blir torr.

    Vill man inte ha kycklingfilé med saltlake ska man välja får kylda sortiment under Kronfågels varumärke som är 100% kyckling.

    Jag hoppas det var svar på dina frågor.
    vänligen,
    Anna