Varför är min salladskyckling grå i färgen?

Hej!
Jag har en produkt som jag inte känner mig helt nöjd med. Ofta köper jag er salladskyckling och använder till olika maträtter, bl a till grytor. Den här gången var flera av bitarna väldigt grå. Ska det vara så?

Kommentarer

  • Hej Elsa!
    Tack för att du köper produkten och brukar vara nöjd. Bra fråga du ställer. Det är kanske fler som undrar varför en del bitar är lite grå eller mörka i fägen.

    Färgen på kycklingen beror på den kycklingråvara vi använder. Till salladskyckling använder vi grillat och tärnat skinnfritt kycklingkött från bröst och lår. Kycklinglår har ett lite mörkare kött än det vita bröstfiléköttet och det kan få den här lite mörka grå färgen vid tillagning. Det är helt i sin ordning.

    Kycklinglårfilé är en lite fetare styckningsdetalj med mer smak och vi använder den för att den färdiga produkten ska bli mör och inte torr. När man fryser mat torkar den ofta lite och på det här sättet får man produkten saftigare. Jag hoppas att produkten smakade gott.

    vänligen, Anna på Kronfågel
    Anna