Varför är kycklingen rosa vid benen?

Hej
Köpte Stinas kyckling igår som jag tillagade direkt ut frysen i 200 grader i 60 minuter. Så som det stod på förpackningen. Ändå är det alldeles rött/rosa intill några av benen. Då undrar man ju, är det inte tillräckligt tillagat? Eller varför ser det ut så?
mvh Sofia

Kommentarer

  • Hej Sofia!
    Tack för din kloka och viktiga fråga. Det viktigaste är att temperaturen är 82 grader intill benet. Då vet man att kycklingen är klar. Så använd alltid en termometer när du tillagar kyckling även om det finns en tidsanvisning på förpackningen. 🙂

    Att kycklingen är rosa vid benet kan ha olika orsaker. Dels är kyckling vid benet mörkare och kan ha en mer mörkröd till rosa färg än t ex kycklingfilén. Helt naturligt är det så.
    Unga kycklingar kan se rosa ut efter tillagning då benmärg sipprar från benen ut i köttet och färgar det rosa. Detta gäller ben, klubba och helkyckling. Hemoglobin, som bär syre ut till musklerna, kan reagera med syre under tillagning och ser då rosa ut. Svårt att säga exakt vad som hänt utan att ha en bild att kika på.
    Hör av dig om du har någon mer fråga.

    PS om du vill kan du gärna kika på mer info om tillagning och tillagningstemperaturer i vår kycklinguide. DS
    Anna