Varför är det vatten och salt i er kyckling?

Jag upptäckte i veckan när jag köpte fryst  filé  att den var mörad???
Jag hade för mig att ni inte pumpade kycklingen fulla med vatten o salt .
Utan man köper kyckling o inte vatten till överpris ??

Hur länge har ni pumpat saltvatten  i era  kycklingar. o hur mycket fyller ni på med vatten?

Kommentarer

  • Hej Niclas,

    Det stämmer att vi i vår frysta kyckling tillsätter saltlake. Detta är för att fryst kyckling förlorar så mycket vätska vid upptining att den lätt blir torr om den inte möras först. Som det står på förpackningen tillsätter vi 13% saltlake. Vid färsk kyckling finns inte detta problem, och därav tillsätter vi ingen saltlake i den.

    Att tillsätta saltlake i just fryst, och inte färsk, kyckling är en branschstandard du kan läsa om om här: Marinad och saltlake - Svensk Fågel (svenskfagel.se)

    Med vänliga hälsningar
    Anna