Vad händer om kycklingar fått fågelinfluensa

Hej!
Vi pratade om fågelinfluensa med några kamrater och frågan om vad som händer med kycklingar som får fågelinfluensa dök upp. Måste de t ex avlivas? Äter man dom ändå i så fall?

Kommentarer

  • Hej Hassan!
    Tack för bra frågor från dig och dina kamrater.

    Såhär är det att Jordbruksverket redan vid misstanke om fågelinfluensa lägger ett förbud/en spärr mot att flytta levande djur, ägg, gödsel eller annat som kan sprida smittan från gården. En veterinär tar ett blodprov och transporterar några fåglar för test till SVA. Där genomförs provtagning och obduktion samt analyser. SVA har jour dygnet runt. Jordbruksverket påbörjar omedelbart en smittskyddsutredning där man bland annat försöker spåra smittan. Om smittan kan ha spridits till en annan besättning spärras även denna av.

    Om fågelinfluensa konstateras i en fjäderfäbesättning avlivas samtliga djur omedelbart. Och nej, man äter dom inte. De destrueras. Därefter rengörs och desinfekteras stallarna och andra utrymmen där djuren varit. Runt smittade anläggningar inrättas skydds- och övervakningsområden på tre respektive tio kilometers radie.
    Hoppas det är svar på era frågor. Hälsa kamraterna! :-)
    Anna