Vad äter kycklingen?

Hej!
Jag undrar vad kycklingen får för mat?

Kommentarer

  • Hej Emil!
    Det var en bra och viktig fråga. Kronfågel och svenska kycklingbönder ställer höga krav på innehållet i kycklingens foder som bland annat måste vara fritt från salmonella och GMO.

    Fodret består till cirka 70 till 75 procent av svenskt spannmål och cirka 25 procent av proteinråvaror. Spannmålet är vete, korn och havre. Även majs kan ingå. Till fodret tillsätts vitaminer och mineraler som kycklingarna behöver och som inte naturligt finns i råvaran i tillräcklig mängd. Många uppfödare använder hemmaproducerat spannmål, helt vete, vilket är positivt ur miljösynpunkt.

    Sojan som våra uppfödare använder som proteinråvara i fodret är ansvarsfullt producerat enligt Sojadialogens avtal. All soja är certifierad enligt Pro Terra eller RTRS via foderföretaget Lantmännen samt Svensk Foder i egenskap av importörer av soja. All soja som våra uppfödare använder till kyckling är GMO-fri.

    Läs gärna mer om foder på Svensk Fågels hemsida.   Svensk fågel är vår branchorganisation.

    Hoppas det var svar på din fråga.
    Anna
  • Are there hormones added to chicken feed?
  • Hi Rana!
    Thank you for asking this important question. No, no growth hormones are added to the chicken feed. And no antibiotics for preventive purposes, but only if the chicken is ill and in that case on a prescription from a veterinarian.

    Kronfågel and the entire industry work with animal care programs for health prevention purposes so that the chickens are as healthy as possible.

    best regards,

    Anna
  • Hej!

    Jag önskar veta exakt angående svensk ekologisk köttfärs Bosarps gårdar.
    Vad äter dessa kycklingar??
    Även motsvarande deras kycklinglever- men det är väl samma mat??!!

    Med vänlig hälsning,/ Birgitta Svensson
    Birgitta Svensson
  • Hej!
    Tack för din fråga. Här är länk till tidigare svar i forumet. Vad äter ekologiskt kyckling?
    vänligen,
    Anna
  • Så om man ska äta lektinfritt och glutenfritt (tyvärr!!) är det inte så lämpligt att äta kyckling?!

    Med vänlig hälsning//
    Birgitta
  • Hej Birgitta!
    Tack för din kloka fråga. Det kycklingen äter går inte ut i kycklingens muskler utan kycklingen använder proteinet i fodret för att bilda sina egna proteiner och därmed muskler. Alltså finns det ingen allergirisk för oss människor med anledning av det som är i kycklingens foder. Svaret är dubbelkollat med Livsmedelsverket.
    vänligen,
    Anna