Vad äter ekologiskt kyckling?

Vad och i vilka relativ mängder äter de ekologiska kycklingarna?

Kommentarer

  • Hej Petter!
    De äter motsvarande vad en vanlig kyckling äter dock är deras foder ekologiskt. Uppfödarna köper det som foderföretagen rekommenderar. Får be dig om att vända dig till foderföretagen, t ex Lantmännen som producerar foder om du vill veta exakt - men proportionerna bör vara , ca 75% spannmål och övrigt ngn proteinråvara.

    Ekologiska kycklingar får fiskmjöl i sitt startfoder. Detta då man enligt KRAV reglerna ej får använda syntetiska aminosyror. Bl.a lysin och meteonin som finns i startfodret är livsviktiga för kycklingarna och utan detta skulle kycklingarna inte överleva. Fiskmjöl är en mycket bra källa för den här typen av aminosyror. Utan aminosyrorna skulle kycklingarna inte överleva.
    Sedan är det samma vad gäller soja och proteinråvara.

    Vi styr inte mängden soja eller vad uppfödarna vill föda upp djuren med. Men vi har ett krav på att om soja ska användas behöver den vara producerad på ett sätt som förhindrar förluster av biologiska mångfalden, oansvarig användning av bekämpningsmedel, exploatering av mark som tillhör lokal- och ursprungsbefolkningen samt ge säkra arbetsförhållanden.

    Proteinet i fodret kommer även från andra grödor som t ex raps, ärtor och åkerbönor. Soja är dock den mest använda proteinråvaran vid foderproduktion. Kronfågel har ett antal hållbarhetsprojekt igång där vi i ett av dem tittar på just sojafrågan och deltar i ett forskningsprojekt för att kunna ersätta en del utav den sydamerikanska sojan. Just nu är dock detta inte möjligt på bred front.

    Jag hoppas det var svar på dina frågor.

    Anna