Vilket foder får er KRAV märkta Bosarp kyckling?

Hej,
jag undrar vilket foder krav-kycklingen får.
Tack på förhand.

Kommentarer

  • Hej Jessica!
    Tack för din fråga. Fodret till kycklingarna består till cirka 70-75 procent av svenskt spannmål och ca 25 procent av proteinråvaror. Man måste ha någon typ av protein för att föda upp kyckling. Av prisskäl är användningen av proteinråvaror sparsam i svenska foderinblandningar för kyckling. Många uppfödare använder hemmaproducerad spannmål, helt vete, vilket är positivt ur miljösynpunkt.

    Proteinet i fodret kommer från olika grödor som t ex soja, raps, ärtor och åkerbönor. Soja är den mest använda proteinråvaran vid foderproduktion. Bosarp tar sin soja från Italien och den är helt ekologisk.

    Hör gärna av dig om du har fler funderingar.
    Anna
  • Hej!
    Är detta svar fortfarande akutellt? Vill nämligen säkerställ att ni inte gått över till någon typ av fiskmjölsbaserat foder som verkar vara fallet med vissa kycklingar som producerar ekologiska ägg,
    Mvh
    J
  • Hej J!
    Tack för din kloka fråga. KRAV-märkt kyckling får inte äta syntetiska aminosyror som de behöver för att kunna överleva öht. De aminosyrorna de behöver finns i fisk och därför får KRAV-märkta kycklingar fiskmjöl under den första tiden de lever. Fisken ska vara fångad i MSC-märkta hav men hör gärna av dig direkt till Bosarp gården så får du ett mer exakt svar.
    Ekologisk kyckling är dock en bråkdel av vår produktion så det är inte många kycklingar detta handlar om.
    Jag hoppas det är svar på din fråga.
    Anna
  • Det är inte många kycklingar det handlar om? Det är väl samtliga av era ekologiska kycklingar det handlar om? Vi ger bara den eko-kycklingen till våra barn, varav ett är två är och vi äter den ofta. Det är ert ansvar att ta reda på och vara transparenta med PFAS-nivåerna. Om det kommer fram att barn har fått i sig farliga nivåer av giftiga ämnen som ni varit medvetna om finns i fodret hela tiden men inte informerat konsumenten, hur ska ni lösa det då?
    Marie Agerhäll
  • Hej Marie!
    Först vill jag säga att vi verkligen uppskattar att ni föredrar vår ekologiska kyckling och naturligtvis tar vi reda på svar så långt vi kan.
    Frågan var dock rätt generellt ställd kring kycklingar som producerar ägg och fiskmjöl/foder och därav ett mera generellt svar. Och om man ska vara lite mer precis så är kycklingar inte könsmogna och kan inte producera ägg. Men jag tänkte att frågeställaren blandade ihop detta lite med hönor som producerar ägg för äggproduktion. Vilket händer då och då.

    Så självklart att när vi får en mera precis fråga (som din fråga) med vad frågeställaren exakt vill veta tar vi reda på den info som efterfrågas. Jag ber att få återkomma när jag kollat upp detta.
    vänligen,
    Anna
  • Hej! Tack för svar. Det jag undrar är huruvida de ekologiska Bösarpkycklingarna foder innehåller fiskmjöl
    Tack
    mvh
    J
  • Hej J!
    Ja, deras foder innehåller fiskmjöl.
    vänligen,
    Anna
  • Vi och barnen har också ätit era ekologiska kycklingköttbullar i kanske fem år nu. Flera ggr i veckan. Om de också får i sig pfas via fiskfodret så är det inte alls bra ju Kronfågel. Ingenstans har det informerats om att det är höga halter av pfas i maten som serveras till små barn flera ggr i veckan. Återkom gärna med info som tydliggör detta.
    Marie Agerhäll
  • Hej Marie!
    Tack för din fråga. Jag får höra med någon i vår organisation och ber att få återkomma till dig.
    vänligen,
    Anna