Vad är fågelinfluensa?

Hej!
Jag har hört på nyheterna om fågelinfluensa. Vad är det för något? Hur uppkommer det och vad händer med fåglarna?

Kommentarer

  • Hej Evelina!
    Tack för din kloka fråga. Fågelinfluensa orsakas av ett virus vilket kan ge upphov till plötsliga sjukdomsutbrott, med varierande symptom och dödlighet. Sjukdomen förekom bland fjäderfä under hela 1900-talet. Fågelinfluensaviruset är liksom de flesta influensavirus relativt artspecifikt, men har samtidigt på olika sätt förmåga att ändra sin genetiska karaktär och därigenom infektera en annan art.

    Om fågelinfluensa hittas i en fjäderfäbesättning avlivas samtliga djur omedelbart.

    Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor. Eller sök vidare i forumet efter fler svar.
    Ha det fint!
    Anna